قیمت پایه فولاد در بورس متاثر از نرخ دلار

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: هم اکنون قیمت های پایه به خصوص فولاد در بورس کالا بطور مستقیم متاثر از قیمت دلار است.


مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو اقتصاد بخوانید :

امیر حسین کاوه در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت جهانی شمش یا ورق فولادی را می بینند و بر اساس قیمت دلار یک نرخ پایه ایی را مشخص می کنند و پس از آن این قیمت پایه می شود قیمت شروع رقابت در صورتیکه قیمت جهانی ضربدر قیمت دلار بایستی پایان قیمت گذاری باشد نه آغاز شروع رقابت!


وی همچنین اظهارداشت: نکته بسیار حائز اهمیتی که در این میان مطرح است اینکه نخست روش های معاملاتی بورس کالا باید اصلاح شود چرا که روش معامله بورس کالا به روش حراج و مزایده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: وقتی روش معامله حراج و مزایده باشد در دوران تلاطم قیمتی بطور قطع و یقین به سمت افزایش قیمت پیش خواهیم رفت.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر اینکه نقش آفرینی دلار را باید در بورس کالای ایران کم و سپس می بایست روش جایگزینی کشف قیمت داشت.

کاوه بیان داشت: پیشنهاد اینکه پایه کشف قیمت متاثر از قیمت تمام شده باشد یعنی بجای قیمت جهانی بیایند قیمت تمام شده محصول را مبنا قرار دهند.

وی گفت: اکثر صنایع بالا دستی کشور بورسی هستند و قیمت های تمام شده این بنگاه ها بطور دقیق مشخص است بنابراین قیمت تمام شده به عنوان پایه در بورس کالا مدنظر قرار گیرد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران افزود: پس از اینکه قیمت پایه شد قیمت تمام شده اجازه دهند حداکثر تا ۲۰ درصد روی قیمت پایه افزایش داشته باشد اما متاسفانه سقف رقابت آزاد است یعنی هیچ گونه محدودیتی در قیمت زدن در بورس کالا وجود ندارد.


وی اضافه کرد: مثل این می ماندکه در یک اتوبانی گفته شود حداکثر سرعت وجود ندارد هرکسی با هر سرعتی براند اکنون در بورس کالای ایران این شکلی است.

کاوه گفت: وقتی در بورس کالا سقف قیمتی رها و هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته باشد در نتیجه گرانی های امروز را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: قیمت تمام شده را باید با آئین نامه های موجود و همینطور سود معقول در بورس کالا حاکم کرد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل  برداشتن سقف رقابت در بورس کالا را یک خطای مضاعف دانست و یادآورشد: بی تردید در هیچ کجای دنیا سقف رقابت در بورس برداشته نمی شود.

منبع : رادیو اقتصاد

پروفیل (Profile) چیست؟

 پروفیل(Profile) در لغت به معنی ثابت بودن مقطع در طول معین می باشد. اما در دنیای فلزات و ساختمان به تجهیزاتی که در ساخت در و پنجره و لوله کاربرد دارند اطلاق می شود .

انواع  پروفیل

پروفیل به صورت کلی دو نوع ساختمانی و صنعتی دارد.

پروفیل‌های ساختمانی پروفیل‌هایی هستند که درصنعت ساختمان سازی استفاده می شوند مثل در و پنجره‌های آلومینیومی و... حال آنکه پروفیل‌های صنعتی محصولاتی هستند که در صنایع گوناگون به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی کاربرد دارند این صنایع عبارتند از صنعت خودروسازی، نظامی و... .

پروفیل ساختمانی انواعی دارد:

1. نوع اول : پروفیل نورد گرم که از نورد گرم شمش فولادی تولید می شود و به شکل قوطی می باشد.
2 . نوع دو :  پروفیل نورد سرد که از شکل دهی ورق‌های فولادی به روش خم کردن و پرس ساخته می‌شود و ناودانی شکل می باشد.
3. نوع سوم : پروفیل مرکب که با متصل نمودن چند پروفیل سرد و گرم ساخته می شود. پروفیل‌های نورد سرد فقط در کارهای سبک ساختمانی مثل ناودانی ها، تیرهای تکیه گاهی سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان کاربرد دارد و مناسب است. شکل و ابعاد پروفیل دو نوع باز وبسته را دارد.

1. پروفیل های باز: پروفیل های باز با بعد و ضخامت گوناگون ساخته می شوند .از موارد انواع آن میتوان به تیرآهن - تسمه - میلگرد ناودانینبشی - چهارپهلو - هاش و...اشاره کرد. پروفیل باز با مقطع Z برای پوشش سقف سالنهای بزرگ مانند سالن ورزشی ،سوله ، پارکینگ و انبار موارد استفاده زیادی دارد.
2. پروفیل های بسته : قوطی - لوله - پروفیل درب و پنجره - پروفیل یوپی وی سی - پروفیل درب های کرکره برقی و... از انواع پرفیل های بسته هستند.

غفلت‌ها از خودکفایی در صنعت فولاد / جام جم / امیرحسین کاوه، دبیر سندیکا


امیرحسین کاوه، دبیر سندیکا لوله و پروفیل ایران درباره کالاهای وارداتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، گفت: 
یکی از اتهاماتی که به کشورمان وارد می‌شود این است که همیشه به دنبال خودکفایی در همه محصولات هستیم و می‌گویند این نگاه غلط است. این در حالی است که در عرصه عمل در بسیاری از کالاهای اساسی  نتوانستیم به خودکفایی برسیم و به همین دلیل با کوچک‌ترین تحریمی دچار مشکل می‌شویم.

ادامه مطلب ...

مروری بر پروفیل‌های سبک و سنگین در بازار فولاد

پروفیل دسته‌بندی سبک و سنگین دارد که در توضیح تفاوت‌های آن می‌توان گفت، پروفیل سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود و دارای مقاطع مربع و مستطیل شکل است.

امروزه سهم قابل توجهی از بازار فولاد به پروفیل‌ها اختصاص دارد. 
شکل‌گیری‌ صنعت‌ پروفیل ‌توخالی از سال‌های‌ بعد از جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در جهان آغاز شد. در ایران‌ در فواصل سال‌های ۱۳۴۰ الی ۱۳۵۰ بود که تعداد تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به ۸ واحد و تا سال‌ ۱۳۵۷ تعداد واحدهای‌ فوق‌ به‌ ۱۱ کارخانه‌ رسید.
 
ادامه مطلب ...

تفاوت پروفیل سبک و سنگین

بررسی تفاوت های پروفیل سبک و سنگین


مقطع پروفیل در صنایع مختلف اعم از ساختمان سازی، راه سازی ، ساخت در و پنجره کاربرد فراوانی دارند. در واقع می توان گفت این محصول در همه جا حضور دارد. برخی از اصطلاحات در خصوص این مقطع بسیار رایج بوده و با وجود کاربرد فراوان هنوز اطلاعات زیادی در خصوص این تعاریف وجود ندارد. در حالت کلی این محصول به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. نوع باز شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی ، تسمه بوده و نوع بسته شامل لوله، قوطی، پروفیل pvc، قوطی درب و پنجره می باشد. از جمله اصطلاحات دیگر این حوزه می توان به پروفیل های سبک و سنگین اشاره کرد که در ادامه به توضیح این تعاریف خواهیم پرداخت.

  ادامه مطلب ...

مجوز های صادرات لوله و پروفیل فولادی برای کارخانجات تولیدی ابلاغ شد

امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران در مصاحبه با نشریه بین المللی  متال اکسپرت در مورد رویه جدید صادراتی لوله و پروفیل گفت: 

مجوز های صادرات لوله و پروفیل فولادی برای کارخانجات تولیدی ابلاغ شد و هر ۳ ماه بازنگری می شود و بنابراین برخی شرکتها می توانند اضافه و یا حذف شوند.

صادرات، آسیب‌پذیرتر از واردات

اِعمال تحریم‌های امریکا در روز چهارشنبه بر تجارت فلزات و مواد معدنی ایران ممکن است در کوتاه‌مدت صادرات فولاد ایران را متاثر کند اما پیش‌بینی می‌شود آنچه بیشتر و در طولانی‌مدت در معرض آسیب‌های برآمده از تحریم‌ها قرار دارد، واردات به این کشور است.


 این در حالی است که تجارت فولاد ایران تاکنون در سایه تحریم‌ها و اقدامات آنتی‌دامپینگ به فعالیت خود ادامه داده است. این جملات حاصل تحلیل اس‌پی‌گلوبال یک شرکت ارائه‌دهنده تحلیل و داده مالی در امریکاست. 

به گزارش روزگار معدن به نقل از اس‌پی‌گلوبال، ایرانی‌ها همچنان تلاش خواهند کرد صادرات فولاد خود را به کشورهای همسایه در خاورمیانه و شمال افریقا (مِنا) به صورت محصولات فولادی ادامه دهند و همچنین صادرات محصولات سنگ آهنی خود را به شریکان تجاری خود و چین و هند حفظ خواهند کرد. 

  ادامه مطلب ...

مبنای تولید فولاد در کشور دلاری نیست

امیرحسین کاوه در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: 

متاسفانه صنایع بالادستی به نحوی فرهنگ سازی کرده اند که وقتی فولاد به بورس کالا و کشف قیمت می رسد قیمت جهانی ملاک عمل قرار می گیرد.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی با توجه به نحوه فروشی که در بورس کالا متداول است در شرایط متلاطم این روش فروش یعنی حراج و مزایده به گرانی هرچه بیشتر فولاد در کشور کمک می کند و متاسفانه کسی هم نیست این موضوع را بصورت ریشه حل و فصل کند.


دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: برای رفع این مشکل (تلاطم و بهم ریختگی بازار فولاد در داخل) مسئولان وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد باید یکبار دیگر از ابتدای موضوع کشف قیمت را بصورت جدی در بورس بررسی کنند.

وی در ادامه افزود: واقع امر اینکه در بورس کالا نمی توان شاهد این بود که عرضه کننده انحصاری و تقاضا کنندگان متعدد و همینطور میزان عرضه همیشه کمتر از تقاضا باشد.

کاوه بیان داشت: شرایط فروش در بورس کالا باید متغیر و متحول شود چرا که بورس کالا اکنون محل شفاف سازی نیست.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: اصلاح روش کشف قیمت در بورس ضرورت دارد چون سازو کارهای درست و منطقی در نهاد مزبور حاکم نبوده و بیشتر هیجانی است.


برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می گیرد و علاقمندان می توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.


منبع : رادیو اقتصاد

مخالفیم؛ عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا ضربه نهایی خواهد بود

با توجه به اینکه نامه ابلاغ شده از جانب مدیرکل دفتر صنایع معدنی به سندیکای لوله و پروفیل محصولات فولادی و انجمن تولیدکننندگان کشور شوک به این بخش از بازار فولاد بود دیروز طی جلسه ای با سندیکا این مسائل بررسی و پیشنهادات جدیدی از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت خاتمه یافت. 


هر چند که این پیشنهاد نهایی نشده اما با انتقادات زیادی از جانب سندیکای لوله و پروفیل محثصولات فولادی همراه بوده است که که خبر از عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا می دهد. با توجه به اینکه عرضه محصول نهایی در بورس کالا کاری اشتباه و هزینه بر و بدون نتیجه است و محصولات خرده فروشی نباید در این شرایط قرار گیرد. این موضوع یک هشدار محسوب می شود که عواقب جدی برای محصولات نهایی این بخش خواهد داشت.


در خصوص این پیشنهاد امرالله زمانی، رئیس هیات مدیره سندیکا لوله و پروفیل در گفتگو با معدن نامه مطرح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا تصمیم دارد لوله و پروفیل را هم به بورس کالا ببرد که اولویت عرضه در بورس کالا نیز با مواردی است که صادرات انجام می دهند که با کشف قیمت در بورس کالا، صادرات انجام شود.


رئیس هیات مدیره سندیکا لوله و پروفیل در ادامه عنوان کرد: این موضوع امکان پذیر نیست چراکه چند مشکل بزرگ به همراه دارد. در این بخش حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ کارخانه وجود دارند که هرکدام مشتری خاص خود را در شهرستانها دارند، ارجاع اینها به بورس کالا مشکل ساز است. با توجه به اینکه متقاضی بخشی از محصولات ساختمان سازها هستند و به میزان خرده خرید میکنند که تعداد این قبیل متقاضیان بسیار است.


زمانی گفت: دستورالعمل های اعلام شده در مدت اخیر آسیب های زیادی به این بخش زده که نهایی شدن این پیشنهاد ضربه نهایی خواهد بود. البته هنوز قطعی نشده و بناست جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شود و ما مخالفت خود را اعلام کرده و پیگیر موضوع هستیم.


وی درخصوص نامه اخیر مدیرکل دفتر صنایع معدنی افزود: این موضوع یک تصمیم آنی بود، البته به منظور قطع صادرات ابلاغ نشده بود بلکه برداشت از نامه اشتباه بوده است که طی جلسه ای که با آقای سیف الله امیری برگزار شد و همکاری بسیار خوبی با سندیکا داشت و پیگیر این موضوع بود تا مشکل ساز نباشد، نتیجه این شد که فعلا به همان وضع قبلی روال صادرات انجام شود تا دستور العمل جدید توسط وزیر امضاء و اجرایی شود.


منبع  : سندیکا


تسهیل صادرات صنعت لوله و پروفیل فولادی ایران

با پیگیریهای ویژه سندیکا 
نامه تسهیل صادرات صنعت لوله و پروفیل فولادی ایران با امضا وزیر به گمرکات اعلام شد.
آنی – دورنگار
جناب آقای دکتر میراشرفی رئیس کل محترم گمرک جمهوری اسلامی ایران 

با سلام و احترام پیرو نامه شماره ۶۰/ ۳۳۴۲۱۳ مورخ ۹۷
/ ۱۲ / ۲۵ در خصوص ساماندهی صادرات محصولات فولادی و به منظور تسهیل فرآیند صادرات لوله و پروفیل با کد تعرفه 7306 ، به استحضار می رساند از تاریخ صدور این نامه تا پایان خرداد ماه سال جاری صرفا شرکتهای مندرج در لیست اولیه پیوست مجاز به صادرات محصولات فولادی با مشخصات اعلام شده در لیست می باشند و تایید این وزارتخانه (دفتر صنایع معدنی برای صادرات محصولات لوله و پروفیل شرکتهای یاد شده مورد نیاز نمی باشد.

با اعلام آمادگی واحد های دیگر تولید کننده لوله و پروفیل جهت عرضه در بورس کالا. لیست پیوست تکمیل و از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت متبوع مستقیما به جنابعالی اعلام خواهد شد.) فلذا دستور فرمایید ضمن ابلاغ موضوع به گمرکات کشور، لیست صادرکنندگان لوله و پروفیل را با مشخصات کامل ( شامل نام صادر کنندگان، میزان تناژ صادرات، مبلغ ارزی و ...) بمنظور پیگیری های بعدی به صورت ماهیانه به معاونت مذکور ارسال نمایند. 

ضمنا لیست صادر کنندگان مجاز لوله و پروفیل برای مقاطع زمانی بعدی، پس از بررسی نحوه رعایت کف عرضه مشخص شده در ۳ ماهه نخست و کنترل بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، متعاقبا توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی ارسال خواهد شد.

رضا رحمانی
وزیر صنعت، معدن و تجارت 

رونوشت : جناب آقای سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی جهت اقدام لازم 
جناب آقای تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان جهت اقدام لازم 
جناب آقای قبادی، معاون محترم بازرگانی داخلی جهت انجام لازم

منبع : سندیکا

صادرات محصولات فولادی حتی یک دقیقه هم ممنوع نشد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت:

دست واسطه‌ها را از صادرات مقاطع طویل فولادی قطع می‌کنیم/صادرات محصولات فولادی حتی یک دقیقه هم ممنوع نشد.


عصر معدن- مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت اعلام کرد:‌ 

به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات مقاطع طویل فولادی به سامانه نیما وسپس جریان تولید کشور و نیز قطع کردن دست دلالان از صادرات ، از وزیر صمت خواستیم که با ارایه لیست سه ماهه تولید کنندگان صادر کننده این حوزه از سوی این وزارتخانه به گمرک موافقت کند.


 به گزارش پایگاه خبری «دولت» سیف الله امیری با بیان اینکه این اقدام با درخواست سندیکای لوله و پروفیل صورت گرفت افزود : 

صادرات مقاطع طویل مثل میلگرد و لوله و پروفیل قبلا درحال انجام بود اما از آنجا که دلالان با ورودشان روال را دچار اختلال کرده بودند، سندیکای لوله و پروفیل چندین بار تقاضا کرد که صادرات از طریق این وزارتخانه ساماندهی شود و نهایتا با موافقت ستاد تنظیم بازار مقرر شد که این درخواست عملی شود.

وی ادامه داد :

 بدین منظور مقر شد وزیرصمت طی نامه ای به گمرکات کشور اسامی صادر کنندگان مقاطع طویل فولادی را تنها پس از تایید معاونت معدنی این وزارتخانه به رسمیت بشناسد و اگر شرکتهای تولید کننده ضوابط صادرات را رعایت کردند اجازه صادرات سه ماه بعدی صادر شود .


امیری اضافه کرد : 

بعد از درخواستی که از وزیر صمت داشتیم به تشکلهای مرتبط اعلام کردیم که به منظور تسهیل امور صادرات وهماهنگی با گمرک تا تعیین تکلیف نهایی صادرات و عدم توقف در صادرات این نوع مقاطع ، از ارسال بار به گمرک خودداری کنند تا شرکتهای تولیدی مشمول هزینه های دموراژ و کوتاژ نشوند .


وی تاکید کرد : 

این نامه فقط برای ساماندهی وضعیت صادرت لوله و پروفیل و میلگرد بوده و حتی یک دقیقه هم صادرات محصولات فولادی را ممنوع نکردیم اما متاسفانه با برداشت اشتباه سندیکای لوله و پروفیل اعلام شد که صادرات محصولات فولادی از طرف وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت ممنوع شده است .


امیری یادآور شد : 

انجمن و سندیکای لوله و پروفیل باید کف مقدارعرضه لوله و پروفیل و میلگرد در بورس را برای هر شرکت تولیدی معرفی کنند تا تولید داخل به مشکل بر نخورد و برای حمایت از تولید داخل این اقدام صورت می پذیرد.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تصریح کرد : اگر تولد کنندگان کف عرضه در بورس را رعایت کردند مجوز صادرات از سوی معاونت معدنی وزارت صمت برای سه ماه آینده صادر می شود.

امیری توضیح داد :‌فقط برخی کارخانجات که بدهی بانکی دارند میتوانند نماینده رسمی معرفی کنند تا از آن طریق صادرات انجام شود البته به شرطی که شرکت اصلی ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ثبت کند .

وی اعلام کرد: اگر دلالان بخواهند در صادرات مقاطع فولادی ورود کنند ما شرکت اصلی تولید کننده را به عنوان خاطی و متخلف می شناسی و پیگیری می کنیم و اجازه صادرات از آن شرکت سلب می شود

گفتنی است طبق قانون ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما به ثبت برسد تا مجددا در جریان تولید کشور قرار گیرد اما شرکتهایی که زیر یک میلیون دلارصادر کنند نیازی به ثبت در این سامانه ندارند و در این بین برخی تولید کنندگان از جمله تولید کنندگان مقاطع طویل فولادی با به کار گیری واسطه و دلالان سعی در دور زدن قانون و عدم ثبت ارز حاصل از صادرات درسامانه نیما هستند.


منبع : دولت

دستور ترامپ برای تحریم بخش فلزات و معادن

در ادامه سیاست‌های خصمانه علیه کشورمان، ترامپ با صدور دستوری بخش فلزات و معادن ایران را مشمول تحریم‌های ظالمانه کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، بنابر دستور اجرایی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا امروز صادر کرد؛ بخش فلزات و معادن ایران که به گفته آمریکایی‌ها می‌تواند در تامین مالی برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد، مشمول تحریم شده است.

این تحریم‌ها شامل صادرات آهن، آلومینیوم، فولاد و مس اعلام شده است.

ترامپ در این دستور به اشخاص حقیقی و همه کشورها هشدار داده است که هر گونه معامله با ایران در بخش فلزات و یا اجازه دادن به ورود محصولات این بخش به بندرهای این کشورها برای آن‌ها پیامدهای وخیمی از جمله مصادره اموال و قرار گرفتن در لیست تحریم‌های آمریکا به دنبال خواهد داشت و ناقضان این تحریم از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

ترامپ در بیانیه‌ای که هم‌زمان با صدور این دستور از سوی کاخ سفید منتشر شد با بیان این که تهران تا زمانی که رفتارش را به طور اساسی تغییر ندهد، با اقدامات بیشتر مواجه خواهد شد، گفت: از زمان خروج‌مان از توافق هسته‌ای - که دیگر نمی‌توان آن را به حالت قبل بازگرداند – آمریکا ۱۲ شرط را تعیین کرده که پایه یک توافق جامع با ایران هستند. امیدوارم که روزی با رهبران ایران برای رسیدن به توافق و مهم‌تر از آن، برای برداشتن گامی در جهت رساندن این کشور به آینده‌ای که سزاوارش است، دیدار کنم.

به گزارش ایسنا، این دستور جدید ترامپ هم‌زمان با کاهش تعهدات برجامی ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام صادر شده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح چهارشنبه گفت که اگر دیگر طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل نکنند ایران به غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر باز خواهد گشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه "ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم" گفت: امروز روز پایان برجام نیست، بلکه گام جدید در چارچوب برجام است. برجام در بندهای ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم آن کمیسیون تشکیل شده است، اما با وجود آنکه اروپا و دوستان ما تاکید کرده‌اند که خروج آمریکا را جبران کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنند، اما در مقام عمل شاهد آن نبوده‌ایم.

روحانی ادامه داد: به سران ۵ کشور اعلام کردیم که مواد غنی شده و آب سنگین خود را دیگر نمی‌فروشیم تاکنون هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را می‌فروختیم و کیک زرد می‌گرفتیم و هر وقت آب سنگین از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم. از امروز این فروش‌ها انجام نمی‌شود.

وی همچنین صبر ایران در طول این یک سال را صبری استراتژیک توصیف کرد و گفت: ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

منبع : ایسنا

تقاضای لوله پروفیلی ها : دستورالعمل صدور مجوز برای کامیون به کامیون صادرات را لغو کنید


صادرات لوله وپروفیل کشور همچنان به خاطر دست اندازی که وزارت صنعت ، معدن وتجارت ایجاد کرده متوقف مانده و هزینه زیادی را روی دست تولیدکنندگان گذاشته است.

صادرات لوله وپروفیل کشور همچنان به خاطر دست اندازی که وزارت صنعت ، معدن وتجارت ایجاد کرده متوقف مانده و هزینه زیادی را روی دست تولیدکنندگان گذاشته است.

ایران اکونومیست- امیرحسین کاوه دبیر انجمن لوله وپروفیل ایران بابیان مطلب فوق تصریح کرد: براساس یک دستوالعمل اشتباه داخلی درمعاونت معدنی وزار صنعت ، معدن وتجارت که صادرات محصولات ما باید مجوز کامیون به کامیون داشته باشد صادرات لوله و پروفیل تقریبا متوقف شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل این که نیرویی درمعاونت معدنی این وزارتخانه برای اجرای این کار در نظر گرفته نشده است فرآیند صادرات بسیار کند شده و حتی درحال تعطیلی است.توجیه وزارتخانه هم دستورالعمل وزیر برای صادرات لوله و پروفیل است ، در صورتی که آقای وزیر فرموده بودند صادرات این محصول باید توسط تولیدکنندگان ونمایندگان رسمی آنها صورت گیرد نه این که کامیون به کامیون مجوز بدهند که این مساله موجب اختلال در روند صادرات ما شود.

وی خاطرنشان کرد: با دستورالعمل نادرست معاونت معدنی که سبب معطلی کامیونداران در گمرکات می شود ،رانندگان از قبول بار ما خودداری می کنند ، چرا که برایشان معطلی زیادی در مبادی گمرک دارد.

به گفته وی از سوی دیگر خسارت هنگفتی به کارخانه داران وارد شده وحتی برخی از آنها درصدد اجاره انبار در گمرک بودند تا بار خود را آنجا تخلیه کنند، اما قیمتها گران وهزینه بار گیری زیاد است .اجاره انبارهای گمرک ماهانه ومبالغ هنگفتی است وبه صرفه تولید نیست.

دبیر انجمن لوله و پروفیل افزود: متاسفانه هفته گذشته قراربود مجوز کامیون به کامیون رابردارند که این کار صورت نگرفت .تقاضای ما از آقای رحمانی وزیر صنعت تقاضا داریم دراین قضیه ورود کند واین ماجرا را سروسامان دهد تا صادرات این صنعت بیش از این متضرر نشود.


منبع : ایران اکونومیست

تعریف پروفیل و کاربرد و انواع آن


پروفیل در لغت به معنای ثابت ماندن است. در عمل تجهیزاتی هستن که در ساخت در و پنجره استفاده می‌شود. 

بخش اعظمی از پروفیل ها به دلیل کوچک بودن برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل‌های که مقطع بزرگی دارند، 

قطعا موارد مصرفی بیشتر دارد.ضخامت این پروفیل‌ها از ۱٫۵تا۸ میلیمتر می‌رسد و برای ساخت ستون یا اسکلت های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 انواع پر‌وفیل :

پروفیل‌های باز: پروفیل‌های باز معمولا برای ساخت تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی ، ناودانی مناسب می‌باشد. 

پروفیل‌های بسته: پروفیل‌های بسته برای ساخت لوله، قوطی، درب و پنجره، درب‌های کرکره برقی به کار می‌رود. 


چگونگی ساخت پر‌وفیل:

ساخت پروفیل از جایی شروع می‌شود که باید مواد اولیه را تهیه کنند و در انبار ذخیره کنند تا وارد مرحله تولید شوند.

 اول کلاف ها را وارد دستگاه برش می‌کنند تا به اندازه های مورد نظر برسند. 

برای ساخت پر‌وفیل از دو راه می‌توان وارد عمل شد روش مستقیم روش غیر مستقیم ولی در نهایت محصول هر دو روش از فرایند نورد سرد صورت می‌گیرد .


انواع پر‌وفیل که در بازار موجود می باشد 

قوطی: به پروفیلی گفته می شود که به شکل مربع یا مستطیل تو خالی می باشد.

نبشی: پروفیلی با دو ضلع عمود برهم

میلگرد: پروفیلی تو پر که دارای آج میباشد تیراهن بال پهن که به ان هاش نیز می گویند.

تیر آهن لانه زنبوری

تیر اهن ناودانی: پروفیلی که شبیح به حرف انگلیسی U میباشد.

 تسمه

پروفیل سه پر لوله: پروفیل هایی که توسط دستگاه هایی داخل لوله را خلی میکنند و شکل استوانه به خود می گیرد.

چهار پهلو 

موارد مصرفی پر‌وفیل:

 کاربرد در صنایع خوردروسازی

 کاربرد در ساخت درب و پنجره های اهنی

ساخت ستون و اسکله های فلزی 

پوشش سقفی لوله

ساخت پایه میز و صندلی و….


منبع : ایران متال

درباره نورد و پروفیل ساوه بیشتر بدانیم ...

در سال 1354  با هدف تولید انواع لوله و پروفیل های فولادی، کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با ظرفیت تولیدی 50.000 تن تاسیس و به بهره برداری رسید.

در راستای استراتژی توسعه بازار و افزایش تنوعات محصولات و نفوذ به بازارهای صادراتی ، مدیریت این کارخانه برنامه ریزی دقیق خود را در جهت سرمایه گذاری با هدف ارتقاء کیفی و کمی محصولات آغاز نموده و هم اکنون حاصل تلاش و برنامه ریزی دقیق مدیریت این شرکت دستیابی به ظرفیت 2.000.000 تن در سال انواع مقاطع فولادی در سایزهای گوناگون می باشد.

اجرای سیاستهای توسعه بازار در پروفیل ساوه باعث گردیده تا این شرکت در حوزه های مختلف بازار همچون انرژی، ساخت و ساز و خودروسازی حضور موفق و رشد پایدار را تجربه نماید. هم اکنون محصولات این شرکت در این صنایع کلیدی کاربردهای وسیعی همچون :

لوله های گاز، آب، نفت، مقاطع صنعتی مربوط به قطعات خودرو و موتور سیکلت و همچنین انواع پروفیل ها و مقاطع مورد استفاده در صنعت ساختمان را دارا می باشد.


منبع : کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

تاخیر در صادرات لوله و پروفیل


ایران اکونومیست - امیر حسین کاوه دبیر انجمن لوله و پروفیل ایران ضمن بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد:

متاسفانه این مشکل هنوز حل نشده وما برای صادرات لوله و پروفیل باید کامیون به کامیون شماره کوتاژ بدهیم.  

وی گفت : 

براساس این دستورالعمل صادرات این محصول باید توسط تولیدکنندگان ونمایندگان رسمی این صنعت صورت بگیرد که تا اینجای کار مشکلی ندارد وتصمیم خوبی است.اما در زیر مجموعه وزارتخانه تصمیمی که ابلاغ می شود آن است که باید برای کامیون به کامیون صادرات مجوز از وزارتخانه گرفته شود.  


وی تصریح کرد:

به عبارت دیگر معاونت معدنی و مدیر کل معدنی این وزارتخانه باید لیست کامیون به کامیون کارخانجات را گاهی 5صبح دیده وتایید کرده وبه گمرک بدهند.


گاهی پنجشنبه وجمعه تایید انجام نمی شود و کامیونهای ما پشت مرز مانده وباید روزی 250دلار هزینه توقف بدهند که این به ضرر تولیدکننده است.  

کاوه با ذکر این نکته پیشنهاد سندیکا به وزیر این بوده کارخانه تولیدکننده مجوز صادرات داشته باشند ونظر وزیر محترم هم این بوده اما نظر وزیر در زیرمجموعه وزارتخانه دگرگون شده است ،ادامه داد: 

می گویند باید تعهد بگیریم که ارز برگردد پس برگه به برگه فرم را امضا می کنیم که این کار ضمن پیچیده شدن بروکراسی اداری باعث تعلل وتاخیر صادرات لوله و پروفیل شده است.


منبع : ایران اکونومیست

واحد جدید میلگرد Nucor نوامبر امسال وارد مدار تولید می شود

 واحد جدید میلگرد Nucor نوامبر امسال وارد مدار تولید می شود



شرکت Nucor آمریکا در نوامبر 2019 واحد میلگرد جدید خود را راه اندازی می کند.

▫️به گزارش  چیلان ، شرکت Nucor اعلام کرده که ۴۰۰ میلیون دلار برای واحد فولادی جدید در میسوری هزینه کرده است و این پروژه در ماه نوامبر سال جاری به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

▫️موقعیت کارخانه جدید، از مزیت عرضه قراضه فوری و کافی برخوردار است و عرضه قراضه را برای این شرکت فراهم می کند.

▫️در حال حاضر Nucor حدود ۱۲۰ کارمند استخدام کرده و انتظار می رود که این نیروها در یک سیستم سه شیفته کار کند.

▫️روند ساخت این کارخانه پر از چالش بوده و کارکنان استخدام شده درتگزاس، می سی سی پی، آلاباما،  آرکانزاس ، ایلینویز و  یوتا  و سایر نقاط آموزش دیده اند.


منبع : چیلان

مهندس کاوه دبیر سندیکا در برنامه رادیویی اقتصاد بیان کرد:

اقتصاد مقاومتی یعنی در شرایط سخت بتوانیم تولید را ادامه دهیم و حتی رشد و افزایش داشته باشد یعنی همین رونق تولید که همه بدنبال آن هستیم به عبارتی رونق تولید خلاصه ی مفهوم اقتصاد مقاومتی است.
▫️در خصوص تولید فولاد در برخی از بخش ها از جمله تولید ورق فولادی مکفی و ساخت الکترود نوعی غفلت بزرگ شده است و برنامه ریزان صنعت فولاد  به این دو بخش بی توجه بوده اند 
◾️صادرات لوله و پروفیل رشد خوبی داشته ولی در یک ماه اخیر بعلت بخش نامه معاونت معدنی در خصوص تایید کامیون به کامیون صادرات لوله و پروفیل در وزارت صمت؛مختل شده است .

 منبع: ایران صدا

نقش بیمه‌های اعتباری و سازمان‌های تشویقی در توسعه صادرات کشور برای ریسک صادرات

به گزارش عصر پایتخت، نشست تخصصی صادراتی تعالی سندیکای لوله پروفیل فولادی ایران ظهر پنجشنبه 12 اردیبهشت 98 در محل سندیکای لوله پروفیل برگزار شد.  


این نشست باهدف نقش بیمه‌های اعتباری و سازمان‌های تشویقی در توسعه صادرات کشور و با محوریت نحوه پوشش ریسک های سیاسی و تجاری توسط صندوق ضمانت صادرات، تعیین منابع قبل از حمل و بعد از حمل کالا توسط بانک ها و بانک توسعه صادرات با ضمانت صندوق، برنامه های تشویقی سازمان توسعه تجارت برای صادرکنندگان و ضرورت تشکیل شرکت های EMC در چارچوب برنامه های دولت برای اقتصاد مقاومتی برگزار شد.



 

ادامه مطلب ...